Endodonție (tratamentul de canal)

Endodonția sau, în limbaj obișnuit, tratamentul de canal, are o importanță majoră în stomatologie. Tratamentul de canal făcut corect poate salva un dinte sau, cel puțin, îi poate mări durata de viață. Implicit, cazurile nereușite de tratamente endodontice pot duce la extracția dintelui, de aceea alege cu grijă medicul cu care lucrezi.

Tratamentul endodontic începe cu scoaterea nervului. Asta este doar prima etapă a tratamentului ortodontic și cam atât știe pacientul că se întâmplă. Pentru pacient, scoaterea nervului înseamnă să scape de durere. Pentru medic este o responsabilitate foarte mare și un procedeu complex care va determina succesul sau insuccesul tratamentului final.

Nervul este, de fapt, un țesut vascular nervos aflat în canalele rădăcinilor, care asigură dintelui aportul de substanțe nutritive. Atunci când acest țesut se inflamează sau se infectează este obligatoriu să fie scos. Extragerea lui este urmată de curățarea, lărgirea și sterilizarea acestor canale, iar la final, ca ultimă etapă, de obturarea lor. Obturația de canal constă în sigilarea rădăcinilor cu materiale speciale, care previn infecțiile.

Importantă pentru succesul acestui procedeu ESTE O BUNĂ IZOLARE A DINTELUI.

Ce înseamnă asta? Înseamnă că medicul trebuie să creeze înainte de a începe tratamentul un mediu uscat și necontaminat cu bacterii. Știi momentul ăla când ți se spune: „nu închide gura”? Ei bine, asta ajută destul de mult, pentru că în gură ai bacterii în salivă, pe obraji, pe limbă, care, ajungând în câmpul operator, pot determina infecții. Sigur că avem modalități de a face ca aceste întâmplări să fie rare, dar cooperarea ta cu medicul tău dentist este importantă pentru succesul operației.

Procedeul final este cel de sigilare a dintelui. Dintele este protejat, astfel, împotriva cariilor sau a infecțiilor ulterioare.

Durata acestui tratamentul depinde de starea anterioară a nervului (prezența infecției, inflamația) dar și de dificultatea intervenției. Se poate rezolva într-o ședință sau în mai multe.

Dacă tratamentul endodontic nu a fost făcut corespunzător, atunci complicațiile care apar pot să ducă la pierderea dintelui. Tratamentul poate fi refăcut, în funcție de gravitatea situației, non-chirurgical sau chirurgical. Dacă intervenția este amânată prea mult, însă, extracția dintelui rămâne singura opțiune.